Curs: MANTENIMENT DEL MOTOR I SISTEMES AUXILIARS
Nivell: 2
Durada total del curs: 535 hores
Horari: de 8:15h a 13:15h
Data inici: 28 Maig de 2025 // Data fi: 1 Desembre de 2025
MÒDUL FORMATIU 1.- TÈCNIQUES DE MECANITZAT I METROLOGIA – 50 hores
Continguts teoricopràctics:
Seleccionar les eines, útils i maquinària necessaris per realitzar les operacions de mecanitzat manual.
- Classificar les diferents eines, útils i maquinària.
- Explicar els diferents processos implicats en el mecanitzat manual.
- Classificar els diferents materials a mecanitzar per les seves principals
- Explicar els diferents tractaments que reben els materials emprats en la construcció del motor.
- Descriure els processos de rectificat dels components del motor subjectes a desgast o deformacions.
- En supòsits pràctics que impliquin, realitzar operacions de mecanitzat bàsic (trepat, serrat, roscat, llimat…) en materials metàl·lics.
- Dibuixar el croquis de la peça que cal mecanitzar, determinant les formes, dimensions i acabat superficial.
- Dibuixar a escala vistes i seccions, aplicant la normalització corresponent
- Definir la seqüència d’operacions que s’han de realitzar i les eines, màquines i útils necessaris per realitzar la peça.
- Definir els traçats i marcats, que es requereixin.
- Determinar els paràmetres de funcionament per al mecanitzat a màquina.
- Definir les successives operacions de mecanitzat, en cada cas.
- Realitzar processos de metrologia amb els útils i eines específics.
- Realitzar la peça, aplicant els processos necessaris i seguint les especificacions del disseny.
- Verificar que la peça elaborada compleix les especificacions del disseny.
Manejar les eines manuals, elèctriques i pneumàtiques utilitzades en la mecanització, desmuntatge i muntatge de peces.
- Realitzar operacions de trepat, avellanat i escairat.
- Realitzar rosques externes i internes i verificar mesures amb pintes de rosques i calibre.
- Realitzar fixacions roscades aplicant el parell correcte amb les eines de cargolar adequades i assegurant el enclavament, si escau, de cargols i/o rosques.
- Desmuntar i muntar reguardes radials i juntes tòriques amb els útils
- Substituir diferents tipus de coixinets utilitzant els extractors adequats i desmuntar i muntar correctament casquets de bancada i biela.
- Desmuntar i muntar diferents unions per mitjà de clavilles, xavetes i
- Desmuntar i muntar unions premsades longitudinals i transversals.
Operar destrament amb els aparells, útils i eines utilitzats en les tasques de mesurament i comprovacions.
- Triar l’instrument de mesura apropiat al tipus de mesura i l’exactitud requerida i calibrar l’aparell per realitzar el mesurament amb la precisió
- Realitzar diferents mesuraments (lineals, angulars, de rosques) amb calibre, micròmetre, comparador, galgues d’espessors, explicant el seu funcionament.
- Comprovar l’altura de pistons en motors dièsel, triar l’espessor de junta de culata.
- Comprovar i ajustar la folgança axial del cigonyal.
Operar amb els equips de soldadura tova i elèctrica per elèctrode revestit, sense ser requerida una gran destresa.
- Relacionar els diferents tipus de materials base amb els de aportació i desoxidants segons el tipus de soldadura que cal obtenir.
- Descriure els components dels equips de soldadura per arc elèctric,així com el funcionament dels mateixos.
- Realitzar operacions de soldadura elèctrica i farcit.
- Operar amb els equips oxiacetilènics, realitzar soldadures elementals i operacions de cort senzilles.
MÒDUL FORMATIU 2.- MANTENIMENT DE MOTORS TÈRMICS DE DOS I QUATRE TEMPS – 90 hores
Continguts teoricopràctics:
Descriure la constitució i funcionament dels motors de dos i quatre temps, per poder mantenir-los i reparar-los de forma adequada.
- Enumerar els diferents components dels motors de dos i quatre temps, relacionant-los amb la funció que compleixen i analitzar les seves diferències.
- Explicar el cicle termodinàmic dels motors de dos i de quatre
- Explicar els diagrames teòrics i reals dels motors.
- Detallar les diferències entre el cicle Otto i el Dièsel.
- Explicar i relacionar entre si Calibre, Carrera, Cilindrada, Relació de compressió, Potència i Parell motor, Potència Fiscal.
Classificar i descriure els motors policilíndrics, les seves característiques generals i funcionament.
- Classificar els motors pel nombre i disposició dels cilindres, motors en línia, en V, en W, radials i de cilindres oposats.
- Conèixer la norma de numeració dels cilindres i determinar els possibles ordenis d’encès.
- Realitzar i interpretar els diagrames de distribució dels motors.
- Conèixer els motors de pistons rotatius, enumerar avantatges i
Realitzar els reglatges i ajustaments necessaris per al muntatge del bloc de cilindres en els motors.
- Reconèixer els diferents tipus de segments del pistó, la seva ubicació i col·locació en el mateix.
- Descriure els diferents tipus constructius i possibilitats de muntatge del bulón en el pistó i en la biela.
- Realitzar el procés de muntatge dels pistons i els útils empleats.
- Realitzar el control i verificació de les bieles i el seu muntatge.
- Realitzar l’equilibrat estàtic i dinàmic del cigonyal.
- Muntar el cigonyal en la bancada i la verificar el joc dels coixinets.
- Explicar les particularitats dels muntatges de camises humides respecte de les seques i cilindres tallats en els motors.
Explicar els reglatges, ajustaments i posades a punt que cal realitzar en la culata i la distribució del motor.
- Conèixer les operacions de manteniment de la culata, substitució de les guies i seients de vàlvula, planificat de la culata i control d’estanqueïtat.
- Explicar el procés de reglatge de taqués, la seva necessitat i el funcionament dels taqués hidràulics.
- Conèixer les diferents disposicions que poden presentar les vàlvules en la culata, formes d’accionament i diferències entre admissió i fuita; avantatges de les disposicions multi vàlvula.
- Explicar els diferents muntatges que pot presentar la distribució en un motor segons la col·locació i nombre d’arbres de lleves i de l’element d’arrossegament, cadena, corretja o rodes dentades.
- Detallar els components del sistema d’arrossegament de la distribució i la seva funció.
- Explicar la importància i el procés del calat de la distribució.
Realitzar diferents processos de desmuntatge i muntatge dels motors al banc.
- Desmuntar i muntar les camises d’un motor.
- Realitzar el muntatge del bulón en el pistó i en la biela.
- Realitzar el muntatge de pistons en els cilindres d’un motor, utilitzant l’utillatge precís i col·locant els segments en la seva posició correcta.
- Desmuntar i muntar el cigonyal del motor, ajustar la folgança axial i els coixinets; col·locar el volant d’inèrcia i la corriola auxiliar verificant l’amortidor d’oscil·lacions.
Reparar, desmuntar i muntar la culata i la distribució del motor.
- Verificar el plànol de la base de la culata amb els mitjans adequats i determinar el seu estat.
- Comprovar l’estat de seients, guies, càmeres i precàmares de la
- Realitzar el fresat i esmerilat de vàlvules i seients en una culata.
- Desmuntar i muntar vàlvules, molls, taqués, els arbres de lleves i altres elements de la distribució seguint el procés adequat.
- Realitzar el reglatge de taqués sobre un motor de taqués mecànics.
- Comprovar els taqués en un motor de taqués hidràulics.
- Desmuntar i muntar el sistema d’arrossegament de la distribució en muntatges de corretja i cadena, assegurant el seu correcte calat i tensió.
Diagnosticar i reparar avaries possibles o reals, del motor, utilitzant les tècniques de diagnosis, els equips, utillatge de comprovació i els manuals del fabricant.
- Realitzar les proves necessàries per determinar possibles avaries internes del motor, verificar la compressió, el calat de la distribució, la presència de sorolls anòmals, etc.
- Observar i analitzar detingudament els elements del motor per detectar l’origen de possibles avaries, danys en el pistó i càmera de compressió, ratlladures en el cilindre, fissures en bloc, camises o culata etc.
- Verificar l’estanqueïtat interna i externa del motor i la no presencia de fluids, oli o refrigerant anés de les seves càmeres i circuits.
- Comparar els valors dels paràmetres obtinguts en les comprovacions amb els daus en la documentació tècnica.
- Comprovar la funcionalitat de la reparació, absència de fugides i aquells valors inherents a la seguretat, per al lliurament del motor reparat.
Realitzar el manteniment periòdic i preventiu dels diferents tipus de motors
tèrmics utilitzats en els vehicles.
- Obtenir i interpretar les dades necessàries utilitzant els diferents suports en els quals es pot presentar la informació per realitzar el manteniment periòdic.
- Establir els elements subjectes a manteniment periòdic en el motor bé pel temps transcorregut des de l’última vegada o pels quilòmetres
- Realitzar operacions periòdiques de manteniment com canviar els elements de la distribució subjectes a desgast: corretja, tensors i corrons.
- Realitzar operacions de manteniment preventiu com a substitució de l’amortidor d’oscil·lacions i suports de motor.
- Emplenar els parts de treball anotant els materials substituïts iels temps de reparació comparant-los amb els estàndard del fabricant.
MÒDUL FORMATIU 3.- MANTENIMENT DE SISTEMES DE REFRIGERACIÓ I LUBRICACIÓ DELS MOTORS TÈRMICS – 90 hores
Continguts teoricopràctics:
Descriure les característiques dels lubrificants empleats en els motors dels vehicles.
- Explicar la classificació dels olis i lubrificants utilitzats en els motors segons la normativa API i ACEA de classificació de lubrificants.
- Explicar les diferències entre els olis entre sintètics i minerals i les seves aplicacions, índex de viscositat SAE.
- Comparar la viscositat d’un oli i d’un greix lubrificant.
- Descriure la constitució i funcionament dels sistemes de lubricació dels motors tèrmics, per poder diagnosticar-los i seleccionar el procediment que s’ha d’utilitzar en les operacions de manteniment.
- Descriure el sistema de lubricació d’un motor, enumerant els components que ho formen i la funció que realitza cadascun d’ells.
- Conèixer les diferents formes de greixatge dels motors, barboteig, a pressió, per càrter humit i per càrter sec.
- Descriure la funció de la bomba i la vàlvula de sobrepressió, descriure diferents tipus de bombes.
- Explicar la funció del filtre, de la vàlvula by-pass i de la vàlvula de retenció.
- Descriure els sistemes de control de la pressió de l’oli i de control de l’interval de canvi d’oli.
- Detallar diferents tipus de refrigeració de l’oli i explicar la seva
- Explicar la relació amb altres sistemes, tensors hidràulics, tancs hidràulics, variadors de distribució, etc.
Descriure la constitució i funcionament dels sistemes de lubricació dels motors tèrmics, per poder diagnosticar-los i seleccionar el procediment que s’ha d’utilitzar en les operacions de manteniment.
- Descriure el sistema de lubricació d’un motor, enumerant els components que ho formen i la funció que realitza cadascun d’ells.
- Conèixer les diferents formes de greixatge dels motors, barboteig, a pressió, per càrter humit i per càrter sec.
- Descriure la funció de la bomba i la vàlvula de sobrepressió, descriure diferents tipus de bombes.
- Explicar la funció del filtre, de la vàlvula by-pass i de la vàlvula de retenció.
- Descriure els sistemes de control de la pressió de l’oli i de control de l’ interval de canvi d’oli.
- Detallar diferents tipus de refrigeració de l’oli i explicar la seva necessitat.
- Explicar la relació amb altres sistemes, tensors hidràulics, tancs hidràulics, variadors de distribució, etc.
Descriure els sistemes de refrigeració d’un motor enumerant els components que ho formen i la funció que realitza cadascun d’ells.
- Explicar les especificacions de líquids refrigerants per a motors tèrmics, tipus i normativa (UNEIX, SAE).
- Comprovar amb densímetre i refractòmetre l’estat i concentració del fluid i la relació entre la concentració d’anticongelant i la protecció
- Explicar el funcionament del termòstat i de la vàlvula de pressurització del circuit.
- Descriure els sistemes de control de la temperatura, termo contactes i electro ventiladors, ventiladors amb arrossegament mecànic, bimetàl·lics o hidrodinàmics.
- Conèixer diferents tipus de radiadors i possibilitats de muntatge.
- Explicar la importància del purgat del circuit i com es realitza l’operació de purga, conèixer els sistemes auto purgables.
- Explicar les particularitats del sistema de refrigeració per aire.
- Explicar la refrigeració per corrent de la marxa.
- Descriure els elements que componen la refrigeració forçada.
Realitzar el manteniment dels sistemes de lubricació dels motors tèrmics amb els equips, eines i utillatge específic.
- Identificar els elements que componen el sistema de lubricació d’un motor i la seva ubicació.
- Seleccionar la documentació tècnica necessària que permeti determinar el procés de muntatge i desmuntatge dels diferents components.
- Realitzar la seqüència d’operacions de muntatge i desmuntatge d’una bomba d’oli, seguint l’establerta en la documentació tècnica
- Desmuntar, verificar i muntar un radiador d’oli motor.
- Comprovar el funcionament i precisió dels mano contactes de control de la pressió d’oli.
- Comprovar l’absència de fugides i assegurar l’estanqueïtat.
- Comprovar la pressió de funcionament del sistema de lubricació segons la documentació tècnica.
- Utilitzar de forma adequada els equips, útils i eines emprats en les diferents operacions.
- Respectar les normes de seguretat personals i mediambientals estipulades en les diferents operacions.
Realitzar el manteniment dels sistemes de refrigeració dels motors tèrmics amb els mitjans i utillatge específic.
- Identificar els components del sistema de refrigeració d’un motor i la seva ubicació en el vehicle.
- Seleccionar la documentació tècnica necessària que permeti determinar el procés de verificació, muntatge i desmuntatge dels diferents components.
- Desmuntar i muntar una bomba de refrigeració, seguint l’establerta en la documentació tècnica.
- Desmuntar, verificar i muntar un radiador de refrigeració, les seves canalitzacions d’aire i ventiladors.
- Substituir un termòstat de refrigeració i verificar el seu funcionament.
- Comprovar el funcionament i precisió dels termo contactes de control dels ventiladors i el sensor de temperatura del motor.
- Comprovar l’absència de fugides i assegurar l’estanqueïtat; comprovar la temperatura de funcionament del motor segons la documentació tècnica.
- Utilitzar de forma adequada els equips, útils i eines emprats en les diferents operacions.
- Respectar les normes de seguretat personals i mediambientals estipulades en les diferents operacions.
MÒDUL FORMATIU 4.- PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS I MEDIAMBIENTALS EN MANTENIMENT DE VEHICLES – 30 hores
Continguts teoricopràctics:
Analitzar les mesures de prevenció i de seguretat respecte a les actuacions de la manipulació de les instal·lacions i equips, contingudes en els plans de seguretat de les empreses del sector.
- Especificar els aspectes de la normativa de prevenció i seguretat relacionats amb els riscos derivats de la manipulació d’instal·lacions i
- Identificar i avaluar els factors de risc i riscos associats.
- Identificar els requeriments de protecció mediambiental derivats de les actuacions amb productes contaminants.
- Descriure els requeriments de les àrees de treball i els procediments per a la seva preparació, determinant els riscos laborals específics corresponents i les seves mesures correctores.
- Analitzar els requeriments de primers auxilis en diferents suposats d’accidents.
- Definir els drets i deures de l’empleat i de l’empresa en matèria de prevenció i seguretat.
Aplicar el pla de seguretat analitzant les mesures de prevenció, seguretat i protecció mediambiental de l’empresa.
- Aplicar mesures preventives i correctores davant els riscos detectats,incloent selecció, conservació i correcta utilització dels equips de protecció individual i col·lectiva.
- Aplicar els protocols d’actuació davant possibles emergències, tals com:
- Identificar a les persones encarregades de tasques específiques.
- Informar de les disfuncions i dels casos perillosos observats.
- Procedir a l’evacuació dels edificis conformement als procediments establerts, en cas d’emergència.
- Adoptar les mesures sanitàries bàsiques, tècniques de primers auxilis i trasllat d’accidentats en diferents suposats d’accidents.
Aplicar les mesures de protecció mediambiental i reciclat de residus de l’empresa.
- Especificar els aspectes de la normativa de mediambiental relacionats amb els riscos derivats de l’activitat del taller, tals com a sorolls, vibracions, i de la manipulació de productes combustibles, lubrificants, pintures i dissolvents, gasos de la combustió, gasos de soldadura, materials de desferra, escates, elèctrodes,
- Identificar i avaluar els factors de risc i riscos mediambientals
- Aplicar mesures preventives i correctores davant els riscos detectats,incloent la manipulació correcta dels productes i el seu emmagatzematge, utilització dels equips de protecció individual i col·lectiva.
- Aplicar els protocols d’actuació davant possibles emergències, tals com:
- Evacuar la zona de treball
- Informar de les disfuncions i dels casos perillosos observats.
- Aplicar la recollida selectiva de residus:
- Identificar els contenidors i punts nets.
- Respectar la senyalització i els protocols de reciclat de residus.
- Mantenir les zones de treball en ordre i neteja per prevenir
MÒDUL FORMATIU 5.- MANTENIMENT DE SISTEMES AUXILIARS DEL MOTOR DE CICLE OTTO – 90 hores
Continguts teoricopràctics:
Analitzar la formació de la barreja en un motor de gasolina.
- Explicar les característiques i propietats de les gasolines comercials,índex d’octanatge.
- Conèixer els diferents tipus de barreges segons la demanda de parell del
- Definir el concepte de barreja estequiomètrica.
- Explicar com es forma la barreja en un motor d’injecció indirecta,barreges homogènies.
- Explicar com es forma la barreja en un motor d’injecció directa,barreges estratificades i barreges pobres.
Descriure la constitució i funcionament dels sistemes d’encès en els motors de cicle Otto.
- Explicar la necessitat de l’avanç a l’encès en les diferents sol·licitacions de parell del motor, factors que influeixen.
- Conèixer els paràmetres que defineixen la qualitat de l’espurna, tipus de bugies i grau tèrmic.
- Definir el concepte d’angle de tancament en un sistema d’encès, la seva importància i valors característics en funció del tipus d’encès.
- Conèixer els diferents sistemes d’encès, mecànics, electrònics i electrònics integrals amb distribució estàtica de l’alta tensió.
- Conèixer els components dels diferents sistemes i la funció de cadascun d’ells, bobines d’encès, etapes de potència, calculadors, sensors inductius i d’efecte *Hall.
Identificar i explicar la funció dels elements que constitueixen el circuit de l’aire aspirat en un motor de cicle Otto i del circuit del combustible
- Conèixer els components del sistema d’admissió d’aire i la seva funció.
- Explicar la importància del filtrat i conèixer els diferents tipus de filtres emprats en els diferents motors tèrmics.
- Analitzar el col·lector d’admissió, la seva funció, la importància del disseny i els col·lectors de geometria variable.
- Conèixer els components del circuit de combustible, des del dipòsit fins a l’injector, explicar la seva missió i funcionament i les diferents construccions segons el sistema d’injecció.
Analitzar els diferents sistemes d’injecció de motors Otto, la seva constitució i
funcionament.
- Classificar i conèixer els sistemes d’injecció per les seves característiques.
- Descriure els sensors i actuadors dels diferents sistemes, la seva missió,la seva funció i la manera correcta de comprovar-los.
- Analitzar la gestió electrònica dels sistemes d’injecció i comprendre la resposta del calculador en determinades situacions de funcionament.
- Conèixer en el sistema d’alimentació de GLP: pressió de sobrealimentació, reductors i mescladors (desgasificadors), paràmetres que s’han de controlar en les fases d’arrencada, post arrancada, escalfament, acceleració i plena càrrega i càrrega parcial.
Explicar les següents funcions, elements o paràmetres en els sistemes d’anticontaminació:
- Definir quins són els paràmetres de ralentí, càrrega parcial i plena càrrega.
- Conèixer el concepte de regulació en bucle tancat aplicat a la composició dels gasos de fuita i la regulació Lambda.
- Descriure el funcionament del sistema de depuració de gasos de fuita per catalitzador regulat.
- Descriure l’acumulador d’òxids de nitrogen, la sonda NOx, conèixer el seu funcionament i el seu procés de regeneració.
- Descriure el sistema d’injecció d’aire secundari, els seus components i el seu funcionament.
- Descriure el sistema de re-circulació de gasos de fuita, EGR.
- Analitzar el funcionament del motor, avaluant la influència que té sobre el rendiment i la formació dels gasos de fuita, la variació de diferents paràmetres o avaries provocades.
Identificar avaries, reals o simulades, en els sistemes auxiliars del motor:
- Descriure el funcionament i maneig dels equips de verificació i diagnosi i el protocol EOBD; interpretar les dades obtingudes.
- Identificar en el vehicle o maqueta el sistema o element que cal comprovar, seleccionant el punt de mesura correcte i localitzant la connexió EOBD, utilitzant la documentació tècnica necessària.
- Seleccionar i preparar l’equip de mesura o control, tenint en compte
el paràmetre que s’ha de controlar. - Efectuar la connexió de l’equip i realitzar la lectura dels diferents paràmetres registrats per la Unitat de Control del motor, obtenir les possibles avaries registrades i interpretar-les correctament.
- Realitzar el diagrama de seqüenciació lògica del procés de diagnòstic de l’avaria i el procés de correcció.
Realitzar la reparacions d’avaries diagnosticades i ajustaments en els sistemes auxiliars del motor
- Efectuar el reglatge i posada a punt del turbo compressor:
- Ajustar i comprovar la vàlvula de regulació (waste gate) d’un turbo de geometria fixa.
- Substituir i comprovar l’electro vàlvula de regulació d’un turbo compressor de geometria variable.
- Verificar el funcionament del turbo compressor, les folgances i estanquitat.
- Substituir i comprovar el sistema d’injecció d’aire en la fuita.
- Desmuntar i muntar la rampa d’injecció i els injectors, substituir les juntes d’estanquitat.
- Substituir i comprovar els sensors d’impulsos (inductiu i/o efecte Hall)de posició i velocitat de gir del cigonyal, substituir el sensor de posició de l’arbre de lleves en sistemes seqüencials.
- Substituir i comprovar l’etapa de potència final de l’encès si és accessible i la/les bobines (EFS, DFS).
- Desmuntar i muntar la bomba elèctrica de combustible, verificar la pressió en rampa i el cabal aportat.
- Substituir i comprovar i efectuar la sincronització respecte de la unitat de control del potenciòmetre de la papallona i/o la caixa de papallones.
Realitzar el manteniment bàsic dels sistemes auxiliars del motor amb els equips, eines i utillatge necessaris.
- Realitzar la seqüència d’operacions de desmuntatge, muntatge i reglatge, seguint el procediment establert.
- Seleccionar els mitjans, eines i utillatge específic necessaris per realitzar aquestes operacions.
- Efectuar la lectura de la memòria d’avaries de la unitat de control,interpretar-la i fer l’esborrat.
- Comprovar la comunicació de la unitat de control amb la resta d’unitats de control (ABS, inmovilizador, quadre d’instruments, climatitzador…)
- Comprovar els senyals d’entrada i sortida de la Unitat de Control,substituir-la i codificar-la, adaptar-la al inmovilizador del vehicle.
- Restituir els valors dels paràmetres als indicats per les especificacions tècniques.
MÒDUL FORMATIU 6.- MANTENIMENT DE SISTEMES AUXILIARS DEL MOTOR DE CICLE DIÈSEL – 90 hores
Continguts teoricopràctics:
Explicar les característiques i propietats de la barreja aire i combustible.
- Explicar les característiques del gasoil d’automoció, índex de cetà i comportament en fred, filtra bilitat.
- Explicar la importància de la turbulència en el motor dièsel, conèixer els tipus de càmeres i precàmeres.
- Explicar el procés de formació de la barreja i el desenvolupament de la combustió en els motors d’injecció directa i en els de injecció en precàmeres.
Identificar i explicar la funció dels elements o paràmetres que constitueixen el circuit del combustible des del dipòsit al sistema d’injecció.
- Descriure i situar els conductes d’alimentació i tornada de
- Explicar a importància de la temperatura del combustible i les maneres de controlar-la, refrigeradors i escalfadors del gasoil.
- Conèixer la importància del filtrat del combustible, diferents tipus de filtres i decantadors.
- Descriure les característiques i tipus de bombes, pressió de transferència d’injecció, avanços, reguladors, dosatge i distribució, sistemes
- Explicar el principi de funcionament de la injecció indirecta i les seves particularitats, precàmeres i pressió d’injecció.
- Explicar el principi de funcionament de la injecció directa,particularitats i pressió d’injecció.
- Conèixer la gestió electrònica dels diferents tipus d’injecció,bombes en línia, rotatives, per rail comuna i injector bomba.
Explicar els sistemes d’anticontaminació en els motors dièsel, les funcions, elements i paràmetres.
- Descriure el catalitzador d’oxidació, la seva funció, gasos que tracta i les reaccions que en ell es produeixen, funció de la sonda lambda dièsel de banda
- Descriure el sistema EGR (recirculació de gasos de fuita), el seu funcionament i la importància de la refrigeració dels gasos de fuita
- Descriure el filtre de partícules, el seu funcionament, la importància de la temperatura de la combustió i dels gasos de fuita, procés de regeneració, additius en el combustible.
Analitzar el funcionament del motor, avaluant la influència que té sobre el rendiment i la formació dels gasos de fuita, la variació de diferents paràmetres o avaries provocades.
- Descriure el funcionament i maneig dels equips de verificació i diagnosi, el protocol EOBD i les seves funcions principals.
- Explicar la importància de la sobrealimentació en els motors en general i en els de cicle Dièsel en particular i els diferents sistemes.
- Explicar el funcionament del turbo compressor de geometria fixa i variable i dels seus sistemes de regulació mecànic i electrònic, analitzar les diferències.
- Explicar les particularitats del compressor volumètric.
- Conèixer-la importància del refrigerador d’aire (intercooler), el control de la temperatura de l’aire aspirat i bufat.
Identificar avaries, reals o simulades, en els sistemes auxiliars del motor de cicle dièsel, analitzant els diferents circuits que els componen, utilitzant els equips, mitjans i tècniques de diagnòstic adequats.
- Identificar en el vehicle o maqueta el sistema o element que cal comprovar, seleccionant el punt de mesura correcte i localitzant la connexió *EOBD, utilitzant la documentació tècnica necessària.
- Seleccionar i preparar l’equip de mesura o control, tenint en compte el paràmetre que s’ha de controlar.
- Verificar el sistema de sobrealimentació, controlar la pressió de l’aire i el funcionament del sistema de regulació, tubs de pressió i buit, vàlvules i electrovàlvules implicades.
- Efectuar la connexió de l’equip i realitzar la lectura dels diferents paràmetres registrats per la Unitat de Control del motor, obtenir les possibles avaries registrades i interpretar-les correctament.
- Realitzar el diagrama de seqüenciació lògica del procés de diagnòstic de l’avaria i el procés de correcció.
Realitzar el manteniment dels sistemes auxiliars del motor amb els equips, eines i utillatge necessaris.
- Descriure el procés de desmuntatge, muntatge i els possibles ajustos.
- Seleccionar els mitjans, eines i utillatge específic necessaris per realitzar aquestes operacions, una vegada identificada l’avaria.
- Restituir els valors dels paràmetres als indicats per les especificacions tècniques.
- Aplicar normes d’ús en equips i mitjans, així com les normes de seguretat estipulades, durant el procés de treball.
Realitzar les operacions de manteniment del sistema d’alimentació i combustió d’un motor dièsel d’injecció mecànica amb la deguda precisió.
- Purgat o encebament del circuit d’alimentació de combustible.
- Substituir l’electrovàlvula de pari en bombes injectors.
- Desmuntar i muntar la bomba del vehicle, realitzant l’operació decalat i de posada en fase.
- Ajustar els mecanismes d’avanç mecànic, el mínim ralentí fred i calent i el règim màxim.
- Verificar el sistema de precalentament i la funció postcalentament.
– Comprovar, desmuntar i muntar els escalfadors. - Desmuntar i muntar les precàmeres sobre una culata desmuntada.
- Desmuntar i muntar els injectors:
- Comprovar i ajustar la pressió d’obertura.
- Verificar la pulverizació i forma del doll.
- Comprovar les estanquitat
- Substituir les toveres.
- Desmuntar i muntar un turbocompressor.
- Verificar l’estanquitat del turbo i de tot el circuit pneumàtic,canalitzacions i enfriador d’aire (intercooler).
- Controlar l’eficàcia del enfriador d’aire (intercooler).
Realitzar les operacions de manteniment del sistema d’alimentació i combustió de motors dièsel d’injecció electrònica directa per bomba rotativa, rail comuna (common rail) i injector bomba, amb la deguda precisió:
- Comprovar els senyals d’entrada i sortida específiques dels motors dièsel de la Unitat de Control. Obtenir els oscil·logrames més representatius.
- Desmuntar, comprovar i muntar el sistema de recirculació de gasos defuita EGR.
- Desmuntar i muntar un filtre de partícules.
- Desmuntar, comprovar i muntar el sensor del pedal de l’accelerador
- Comprovar les línies de combustible, alimentació i tornada, els filtres,sistemes de decantació i enfriadors de tornada i escalfadors d’alimentació de gasoil.
- Sobre un motor d’injecció directa per bomba rotativa verificar i si es cau desmuntar i muntar els elements particulars d’aquests motors (sensor d’alçada d’injector, dosificador, sensor de posició de la corredissa…)
- Sobre un motor d’injecció directa per rail comuna verificar i si escau desmuntar i muntar els elements particulars d’aquests motors (injectors, regulador de pressió, sensor de pressió, desconnexió del tercer pistó de la bomba d’alta…).
- Sobre un motor d’injecció directa per grup injector bomba verificar i si escau desmuntar i muntar els elements particulars d’aquests motors (grup bomba injector, bomba de dues etapes).
- Comprovar i substituir l’electro vàlvula de regulació d’un turbo compressorde geometria variable.
- Comprovar la comunicació de la unitat de control amb la resta d’unitats de control (ABS, inmovilitzador, quadre d’instruments, climatitzador…).
- Efectuar la lectura de la memòria d’avaries de la unitat de control,fer l’esborrat.
FORMACIÓ COMPLEMENTARIA – 10 hores
- Inserció laboral, sensibilització mediambiental ien igualtat de gènere.
MÒDUL FORMATIU PRÀCTIQUES PROFESSIONALS NO LABORALS – 80 hores
- Participar en los procesos de recepción y entrega del vehículo.
- Colaborar en la gestión del almacén, pedidos de piezas y productos consumibles.
- Reparar los motores y sus sistemas auxiliares, en una situación real de trabajo.
- Colaborar en los procesos de trabajo de la empresa, siguiendo las normas e instrucciones establecidas en el centro de trabajo.